The Habplace Way
Välkommen till Habplace Hotell, där nöje och spänning alltid väntar runt hörnet! För att säkerställa att alla får den bästa möjliga upplevelsen har vi skapat The Habplace Way – vår uppsättning med regler som håller communityt säkert och vänligt.
Som medlem i vårt community samtycker du till att följa dessa villkor och regler, vilka kan komma att ändras utan förvarning. Om reglerna inte följs, kommer sanktioner att delges ditt konto.
Men oroa dig inte! Om du har några frågor eller funderingar om The Habplace Way finns vår vänliga hotellpersonal alltid här för att hjälpa dig. För att läsa mer om The Habplace Way och delta i skapandet av en trygg och trevlig miljö för alla, klicka här.
Som medlem i vårt community samtycker du till att följa dessa villkor och regler, vilka kan komma att ändras utan förvarning. Om reglerna inte följs, kommer sanktioner att delges ditt konto.
Men oroa dig inte! Om du har några frågor eller funderingar om The Habplace Way finns vår vänliga hotellpersonal alltid här för att hjälpa dig. För att läsa mer om The Habplace Way och delta i skapandet av en trygg och trevlig miljö för alla, klicka här.
Vårt Modereringssystem
Sanktioner mot ej tillåtna handlingar följer graderingen ovan.
För varje förseelse flyttas du framåt ett steg i diagrammet. Du ombeds tänka över hur du beter dig på hotellet, särskilt om du befinner dig på ett av de senare stegen!
OBSERVERA: Vårt modereringsteam kommer fortfarande att ta till hårdare sanktioner för allvarligare regelbrott!
Prövotid
Sanktionerade användare ges en prövotid på 30-60 dagar, med start vid given påföljd. Vid avslutad prövotid nollställs samtliga sanktioner du (förhoppningsvis inte) tilldelats.
30 dagars prövotid gäller för spelare som har tilldelats en av följande påföljder:
60 dagars prövotid gäller för spelare som tilldelats minst en av följande sanktioner:
Här kan du se din nuvarande sanktionsstatus
Du kan kontrollera ditt sanktionsregister och återstående prövotid genom att trycka på fyren uppe till höger i klienten och sedan vidare på ”Min sanktionsstatus” längst ned i rutan.
Rapportera en användare som inte sköter sig
För att rapportera dåligt beteende måste du göra det från rätt ställe. Om du till exempel vill rapportera något som någon har sagt inne i ett rum, gör du detta från chatthistorikfönstret.
Du kan också klicka på den spelare som beter sig dåligt och rapportera dem därigenom.
För att rapportera ett rum måste du göra det från rummets informationsfönster.
Att skicka falska rapporter är sanktionerbart!
Vår önskan är att ge våra användare den bästa modereringstjänsten, vilket innebär att vårt moderatorteam måste kunna koncentrera sig på att hantera verkliga och legitima rapporter i behov av ingripande. Därför räknas inskickade falska rapporter, som onödigt belastar moderatorteamet, som regelbrott och efterföljs av sanktioner.
Att försöka få andra spelare sanktionerade genom att felaktigt rapportera dem för trolling eller mobbning kommer med största sannolikhet resultera i att du blir sanktionerad – därför ber vi dig låta bli!
Om du upplever att en tilldelad sanktion är felaktig
För att överklaga en sanktion som du anser är grundlös, besök Hjälpcentret på hemsidan och skicka in en hjälpbegäran där.
Om du inte kan använda modereringsverktyget
Du kan nå hotellpersonalen genom att skriva till dem direkt i hotellets chatt. Vänligen använd inte rapporteringsverktyget för att försöka nå personal, eftersom det endast är avsett för brådskande frågor som kräver vår hjälp.
1. Varning
2. 1 timmes mute
3. 18 timmars bann
4. 7 dagars bann
5. 30 dagars bann
6. 30 dagars bann
7. Permantent bann
2. 1 timmes mute
3. 18 timmars bann
4. 7 dagars bann
5. 30 dagars bann
6. 30 dagars bann
7. Permantent bann
För varje förseelse flyttas du framåt ett steg i diagrammet. Du ombeds tänka över hur du beter dig på hotellet, särskilt om du befinner dig på ett av de senare stegen!
OBSERVERA: Vårt modereringsteam kommer fortfarande att ta till hårdare sanktioner för allvarligare regelbrott!
Prövotid
Sanktionerade användare ges en prövotid på 30-60 dagar, med start vid given påföljd. Vid avslutad prövotid nollställs samtliga sanktioner du (förhoppningsvis inte) tilldelats.
30 dagars prövotid gäller för spelare som har tilldelats en av följande påföljder:
Varning
1 timmes mute
18 timmars bann
7 dagars bann
1 timmes mute
18 timmars bann
7 dagars bann
60 dagars prövotid gäller för spelare som tilldelats minst en av följande sanktioner:
30 dagars bann I
30 dagars bann II
30 dagars bann II
Här kan du se din nuvarande sanktionsstatus
Du kan kontrollera ditt sanktionsregister och återstående prövotid genom att trycka på fyren uppe till höger i klienten och sedan vidare på ”Min sanktionsstatus” längst ned i rutan.
Rapportera en användare som inte sköter sig
För att rapportera dåligt beteende måste du göra det från rätt ställe. Om du till exempel vill rapportera något som någon har sagt inne i ett rum, gör du detta från chatthistorikfönstret.
Du kan också klicka på den spelare som beter sig dåligt och rapportera dem därigenom.
För att rapportera ett rum måste du göra det från rummets informationsfönster.
Att skicka falska rapporter är sanktionerbart!
Vår önskan är att ge våra användare den bästa modereringstjänsten, vilket innebär att vårt moderatorteam måste kunna koncentrera sig på att hantera verkliga och legitima rapporter i behov av ingripande. Därför räknas inskickade falska rapporter, som onödigt belastar moderatorteamet, som regelbrott och efterföljs av sanktioner.
Att försöka få andra spelare sanktionerade genom att felaktigt rapportera dem för trolling eller mobbning kommer med största sannolikhet resultera i att du blir sanktionerad – därför ber vi dig låta bli!
Om du upplever att en tilldelad sanktion är felaktig
För att överklaga en sanktion som du anser är grundlös, besök Hjälpcentret på hemsidan och skicka in en hjälpbegäran där.
Om du inte kan använda modereringsverktyget
Du kan nå hotellpersonalen genom att skriva till dem direkt i hotellets chatt. Vänligen använd inte rapporteringsverktyget för att försöka nå personal, eftersom det endast är avsett för brådskande frågor som kräver vår hjälp.
Bannlysningsöverklaganden
Om du anser dig ha blivit orättvist avstängd från Habplace Hotell, oroa dig inte – vi finns här för att hjälpa dig! Allt du behöver göra är att skicka ett ärende och berätta för oss vad som hänt.
Vi kommer att kolla närmare på ärendet och sedan eventuellt ge dig en rättvis chans att återvända till Habplace Hotells fantastiska värld!
Vi kommer att kolla närmare på ärendet och sedan eventuellt ge dig en rättvis chans att återvända till Habplace Hotells fantastiska värld!
Avblockera VPN
Vi förstår att man ibland kan behöva/vilja använda en VPN- eller proxy-anslutning när man besöker Habplace Hotell. Tyvärr blockeras dessa anslutningar per standardrutin då vårt mål är att hotellet ska vara tryggt och transparent för alla.
Vi förstår dock att det finns undantag, och finns här för att hjälpa till med dessa. Om du befinner dig i en av dessa situationer kan du begära avblockering av VPN:
Observera att om användningen av en VPN-anslutning är valfri för dig, avslår vi per rutin en begäran om avblockering. Detta som sagt för att upprätthålla en positiv, trygg och vänlig miljö för alla våra användare!
För att begära avblockering av VPN, skicka in ett ärende med en förklaring av din situation, så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig!
Vi förstår dock att det finns undantag, och finns här för att hjälpa till med dessa. Om du befinner dig i en av dessa situationer kan du begära avblockering av VPN:
1. Du använder inte en VPN-anslutning men blev ändå blockerad.
2. Du går i skolan eller på universitet och behöver en VPN-anslutning för att ha åtkomst till Habplace Hotell.
3. Du är på offentliga anslutningar som kan blockeras som en VPN-anslutning.
2. Du går i skolan eller på universitet och behöver en VPN-anslutning för att ha åtkomst till Habplace Hotell.
3. Du är på offentliga anslutningar som kan blockeras som en VPN-anslutning.
Observera att om användningen av en VPN-anslutning är valfri för dig, avslår vi per rutin en begäran om avblockering. Detta som sagt för att upprätthålla en positiv, trygg och vänlig miljö för alla våra användare!
För att begära avblockering av VPN, skicka in ett ärende med en förklaring av din situation, så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig!
Bedrägerianmälan
Vi vet att det tyvärr förekommer situationer då användare försöker lura andra på mynt, diamanter eller möbler. Om du blir utsatt för detta, finns vi självklart där för dig! Denna typ av beteende tolereras inte, därför är det viktigt att det rapporteras!
Har du blivit lurad?
I så fall finns vi här för att hjälpa dig! Fyll i mallen nedan och inkludera den i ditt ärende under alternativet ”Bedrägerianmälan”:
Kom ihåg att det är viktigt att vara ärlig och sann både mot sig själv och mot andra. Ingen gillar bedragare, att stjäla gör en inte rik – det är en brottslig handling. Genom att rapportera bedrägerier kan vi arbeta tillsammans för att hålla Habplace Hotell tryggt, säkert och roligt för alla!
Har du blivit lurad?
I så fall finns vi här för att hjälpa dig! Fyll i mallen nedan och inkludera den i ditt ärende under alternativet ”Bedrägerianmälan”:
1. Lurad av:
2. Datum för bedrägeriet:
3. Tillhörigheter involverade i bedrägeriet:
4. Bevis (om tillgängliga):
2. Datum för bedrägeriet:
3. Tillhörigheter involverade i bedrägeriet:
4. Bevis (om tillgängliga):
Kom ihåg att det är viktigt att vara ärlig och sann både mot sig själv och mot andra. Ingen gillar bedragare, att stjäla gör en inte rik – det är en brottslig handling. Genom att rapportera bedrägerier kan vi arbeta tillsammans för att hålla Habplace Hotell tryggt, säkert och roligt för alla!
Något annat?
Vi förstår att frågor, funderingar och behov av hjälp kan dyka upp – och ibland upplevas som icke-passande i någon specifik kategori. Självklart ska du ändå känna dig trygg och bekväm i att be om hjälp och vetskapen om att vi alltid hjälper så gott vi kan!
För annat än ovan beskrivna kategorier, välj ”Övrigt” när du skickar in ett ärende.
Vår vänliga och hjälpsamma hotellpersonal kommer mer än gärna ta kontakt med dig och bidra med det stöd du behöver. Känn dig trygg i att kontakta oss om allt, stort som litet – så gör vi upplevelsen av Habplace Hotell till den bästa!
För annat än ovan beskrivna kategorier, välj ”Övrigt” när du skickar in ett ärende.
Vår vänliga och hjälpsamma hotellpersonal kommer mer än gärna ta kontakt med dig och bidra med det stöd du behöver. Känn dig trygg i att kontakta oss om allt, stort som litet – så gör vi upplevelsen av Habplace Hotell till den bästa!